Aanvullende informatie

Vakantie in het buitenland betekent dat u te maken krijgt met gewoonten van een ander volk. De mensen, de taal, het eten en soms het geld zijn een paar van de dingen die anders zijn dan thuis. Hoewel het in de meeste toeristische landen goed verzorgd is, kan het zijn dat bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening, de warm watervoorziening of het verhelpen van een storing, minder goed of snel werken dan u thuis gewend bent. Mocht u toch ergens een probleem mee hebben, neemt u dan contact op met de receptie van het hotel. Zij zullen u helpen bij het zoeken naar een oplossing.

 

Paspoorten en identiteitsbewijs

Elke deelnemer dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort. Uw paspoort moet op de dag van vertrek nog minstens 6 maanden geldig zijn.

Voor de volgende landen in Europa volstaat een geldig identiteitsbewijs: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Turkije, Tsjechië, IJsland, Zweden, Zwitserland.

Uw identiteitsbewijs moet op de dag van vertrek nog minstens 6 maanden geldig zijn. Het in het bezit hebben van geldige reisdocumenten valt onder uw eigen verantwoordelijkheid. U kunt ons hiervoor niet aansprakelijk stellen.

 

Visum

Een visum is een officiële toestemming om een land binnen te reizen en in dat land te verblijven. Voor sommige landen is een visum vereist. Wij raden u aan bij ons te informeren of u een visum nodig heeft voor uw reisbestemming. Het in het bezit hebben van geldige reisdocumenten valt onder uw eigen verantwoordelijkheid. U kunt ons hiervoor niet aansprakelijk stellen.

 

Begeleiding

De groepsreizen van IVORY travel / KOTT reizen worden begeleid door een reisleider. Privé-groepen kiezen er soms voor een eigen reisleider mee te nemen. Op sommige locaties is een (Nederlands sprekende) hostess ter plaatse aanwezig. De reis is dan zonder begeleiding, u wordt ter plaatse opgevangen. Met al uw vragen kunt u terecht bij onze reisleiding.

 

Benodigdheden

Naast de benodigde reisdocumenten en buitenlandse valuta kunt u hierbij bijvoorbeeld denken aan zwemkleding, badjas, badmuts, slippers, uw dagelijkse medicijnen en crème, paracetamol, immodium, laxeermiddel, zonnebrandcrème, zoetjes, zonnebril, adapter voor 220V, lader voor uw mobiele telefoon, etc.

 

Aansprakelijkheid

IVORY travel / KOTT reizen regelt uw reis naar uw bestemming, de transfer van en naar het hotel, het verblijf in het hotel en uw kuurpakket. Voor overige activiteiten, transfer, excursies, etc., welke u tijdens uw reis ondergaat, kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld. Ook voor fouten van derden, als behandelende artsen of daartoe bevoegd personeel, kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld.

 

Klachten

Hoewel wij er alles aan doen uw reis zo aangenaam mogelijk te maken, kan het toch gebeuren dat u een probleem heeft. Probeer het probleem direct ter plaatse op te lossen, want een probleem beïnvloedt uw vakantie. Neemt u contact op met de receptie van uw hotel, zij zullen proberen u zo goed mogelijk te helpen. Wordt uw probleem niet afdoende opgelost, kunt u contact opnemen met onze reisleiding. Zij helpen u dan verder. Klachten die daarna nog steeds niet zijn opgelost, kunt u bij thuiskomst, doch binnen 2 weken, aan ons doorgeven. Ter plaatse beschrijft u kort uw klacht en de stappen die door beiden partijen ondernomen zijn om uw klacht op te lossen. Laat uw verklaring ondertekenen door onze reisleiding, zodat wij weten dat zij er actief mee bezig zijn geweest om de klacht voor u op te lossen. Na uw terugkomst gaan wij nogmaals kijken of wij nog iets voor u kunnen doen.

 

Weer

Het weer is in de meeste gevallen anders dan thuis, vaak een stukje warmer. Neem de tijd om uw lichaam te laten wennen aan de warmte, drink voldoende water, smeert u goed in met zonnebrandcrème en zoek de schaduw op.

 

Water

Het water uit de waterleiding is in niet alle landen even betrouwbaar. Wij adviseren u dan ook om water uit flessen te drinken.

 

Stroom

In steeds meer toeristische landen is de stroomvoorziening hetzelfde als in Nederland, maar er blijven uitzonderingen. Wij raden u voor alle zekerheid aan een adapter mee te nemen.

 

Telefoon

In bijna alle toeristische landen werkt uw mobiele telefoon. U kunt ook bellen vanuit uw hotelkamer, maar dit is vrij duur. Een alternatief is bellen vanuit het postkantoor met een telefoonkaart die u ter plaatse koopt. Als u gebeld wilt worden, geeft u dan aan de opbeller uw kamernummer door. Vergeet niet uw mobiele telefoonnummer door te geven aan thuisblijvers, zodat u ook tijdens uw vakantie bereikbaar blijft!

 

Fooien

Een kleine attentie wordt altijd gewaardeerd, bijvoorbeeld door de hostess, de chauffeur, het kamermeisje, en dergelijke.